tirsdag den 26. april 2011

Langtidsstegt lammekølle med ramsløg...

Årets påskelam blev en kæmpe succes. Det hele startede sidste onsdag da jeg så Claus Meyer lave gotlandsk lam i afsnittet 'Tam mad' af Smag på Norden og jeg nærmest tudede over ikke at ha' købt lam. Sif forærede mig straks via Twitter den mest fantastiske kølle fra vadehavslammet Albert som lå i hendes fryser - jeg skulle bare selv cykle ud og hente den. Halleluja, påskefreden var reddet.

Albert var en kæmpe basse på 4 kg. Jeg ved at han har haft et godt liv nede i marsken og er af god familie. Vil du ha' fingre i noget godt vadehavslam selv kan det bestilles lige her. Alt det salte græs og friske luft havde givet Albert et godt fedtlag - det tillod jeg mig at trimme en del af inden han røg i ovnen. Jeg havde drømt om langtidsstegt lam i Römertopf længe, men måtte droppe de planer - Albert var simpelthen for stor. Overvejede at udbene, men det havde jeg ikke lige kræfter til. Så bradepanden måtte det blive.

Jeg skævede til Meyers opskrift fra Smag på Norden - men gav den mit eget twist. Lejet til lammet blev et par løg og gulerødder, drysset med lidt ramsløgssalt. Væde skulle der også til og det blev ½ dl æblecidereddike og ½ L god dansk økologisk øl.

Albert var et forkælet lam. Først fik han lov til at græsse og fylde sig med vilde urter - nu skulle han så også masseres med dem. En generøs portion ramsløgspesto blev fordelt over hele køllen inde den blev lagt til hvile i bradepanden.

Jeg smurte endnu et lag pesto på og dryssede med friskkværnet sort peber og ramssløgsalt. Bradepanden blev forsejlet med folie og blev sat i en 100°C varm ovn. 10 timer senere hev jeg spændt folien af og kiggede til lamsebamsen.

Duften var nærmest berusende - Max og kattene dansede rundt i køkkenet og savlede. Men det var ikke helt klart til bordet endnu. Jeg skruede ovnen op på 250°C og tændte for grillelementet. Køllen blev forsigtigt løftet over på en bageplade og stegeskyen sigtet op i en skål.

Det er lammeguld af bedste skuffe, så det skulle naturligvis gemmes. Jeg kølede den ned ude at skumme fedtet fra - det er meget nemmere at fjerne når fonden er kold og geléteret.

Efter 5 minutter under grillen havde køllen fået en lækker gylden overflade.

Jeg pakkede kniven væk og parterede den smørmøre kølle med skaftet fra en grydeske. Jow jow, den er god nok. Man stikker bare skaftet hele vejen igennem køllen og 'brækker' forsigtigt store lunser af.

Jeg pillede også skanken af benet - det er min favorit. Kødet kom på et fad og blev overhældt med lidt af den sigtede stegesky.

Og så var der endelig mad - kl 21.15. Godt det var ferie.

Ud over lammet, grøntsagerne fra bradepanden og nordisk tzatziki, var der 4 ting på tallerken. Der var ramsløg i dem alle 4 (og nu har jeg heller ikke flere tilbage).

Kartoffelsalat: tern af kogte kartofler med finthakket bladselleri og ramsløg i chiffonade. Marinade af æblecidereddike, olivenolie, fuldkornssennep, agavesirup, peber og ramssløgsalt.

Oliven: italienske oliven, duppet tørre for lage og marineret i ramsløgsolie og ramsløg.

Blandet salat: hjertesalat, radiser, bladselleri, rød peber, tomat og ramsløg - vendt med lidt hvid balsamico og olivenolie.

Tomatsalat: tomatskiver marineret med ramsløgsolie og hvid balsamico. Toppet med friskkværnet sort peber, et nip sukker, fintsnittede ramsløg og 'feta' af fåremælk fra Løgismose.


Der var 1,2 kg kg lam tilbage på køllen. Jeg har kommet en del i fryseren til en anden god gang. I går lavede jeg så wraps med lammefyld til aften og i dag har jeg planer om at lave den her libanesiske gryderet fra Ea's Køkken som base og så tilføje lam + flere grøntsager.

8 kommentarer:

  1. Det ser så lækkert og saftigt ud :-)
    Ville gerne have sat tænderne i Albert!
    Kh Anne

    SvarSlet
  2. åhr Albert er godt nok pæn! og ser ud til at dufte fantastiske :)

    SvarSlet
  3. Hej Malou :)

    Sikke en påskemiddag. Jeg er meget imponeret.

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  4. sådan tror jeg også min frosne kølle skal ende. Muligvis masseret med svalderkålspesto i mangel af ramsløg... Så også at man kunne grille i mange timer, men ved ikke helt om jeg tør...

    SvarSlet
  5. *savle* Lækker lamsebamse - kan næsten smage den herfra, hvor jeg sidder :-)

    SvarSlet
  6. Årh, det ser godt ud! Vi fik lammeryg i år og så udvidede vi middagen med både forret og dessert.
    Dejligt at se du blev inspireret af mit indlæg med libanesisk mad - det hjælper på motivationen til at få skrevet på bloggen, når jeg kan se der er nogen der kan bruge det :)

    SvarSlet
  7. Åh, mams!

    Claus Meyer ain't got nothin' on you - jeg husker stadig, da han lavede kinesisk "stare-fry".
    Yep. O
    g han beskrev det endda som stare-fry, fordi man hele tiden skulle stirre ned i wokken og holde øje med maden.
    Jojo, den er god nok...

    SvarSlet
  8. Hej.
    Jeg så samme udsendelse og da jeg elsker lam (har lige været på island og spist de skønneste retter med lam) ventede jeg bare på en anledning til at lave en langtidsstegt lammmekølle. Har nu købt 3 flotte køller hos slagteren og lørdag morgen kl 8 ringer vækkeuret. Kl 18 kommer hele familien og så står den på lam og tilbehør. Vi har en i familien som ikke spiser hvidløg, men tror han hopper på når han ser lammet. Tak for et godt indlæg. Mvh Henrik

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...