søndag den 24. april 2011

Ny nordisk tzatziki...

Necessity is indeed the mother of invention. For et par timer siden fik jeg lyst til at lave tzatziki til mit påskelam men havde hverken græsk yoghurt, agurk eller hvidløg.

Til gengæld havde jeg rygeost, spidskål og ramsløg.

Jeg twittede lidt om mine overvejelser og Sif kom hurtigt med de forløsende ord: det er jo bare ny nordisk tzatziki. Oh yes, det er jo lige netop DET det er. Claus Meyer ville være stolt *snøft*

En god klat rygeost blev rørt med fintsnittede ramsløg, lidt ramsløgsolie, ramsløgssalt og mælk.

Lidt spidskål blev snittet fint og vredet godt. Det gør kålen nemmere at tygge og mere villig til at optage smag.

Man kan selvfølgelig diskutere om det overhovedet har noget med tzatziki at gøre når de 3 vigtigste ingredienser er skiftet ud - men det skider de vilde engle på. Flot ser den i hvert fald ud med lidt ramsløgsolie på toppen. Den skal nok gøre sig godt til lammet.......som først er færdigt kl 20.15.

Jeg kom desværre lidt sent i gang med at få det sat over. Men pyt, så må vi spise nogle snacks sidst på eftermiddagen til at holde sulten stangen. Lammet, som forresten hed Albert, er blevet masseret godt ind i ramsløgspesto og hygger sig nu i ovnen ved 100°C på 4. time. Duften der breder sig er ubeskrivelig........

Skal du ha' lam i dag?

11 kommentarer:

  1. Nej jeg skal have koldrøget laks, for jeg fik det skønneste og smukkeste marsk lam den anden dag, og jeg tror bare, at et almindeligt dødeligt lam vil virke fladt og kedeligt efter den fantastiske oplevelse :)

    SvarSlet
  2. Jeg holder desværre påskeferie i ensom majestæt! Mand og børn er taget i sommerhus på Samsø :o( Jeg måtte blive hjemme da jeg skulle arbejde, men istedet blev jeg syg - ikke lige den optimale påske...
    Din Ny-Nordisk-ting ser helt forrygende ud og jeg er fuldstændig sikker på den blir fantastisk til lammet (nummenum). Ælsker lam....

    SvarSlet
  3. B.t.w. kan lam og rygeost bare noget sammen....

    SvarSlet
  4. Jeps, vi skal have lam, og den kom også lidt sent i ovnen ....
    Ægte tzatziki skal vi sørme også have ;-)
    Eftermiddagen blev brugt på at lave ramsløgsalt og ramsløgpesto/dressing ;-)

    SvarSlet
  5. Fræk kombination - husk endelig at melde tilbage, hvordan det blev sammen med lamsebassen ;-)

    Jeps, vi fik lam til frokost - øj, det er skøn spise!

    Fortsat god påske ;-)

    SvarSlet
  6. WAU! Husk at tage patent! :O) Stinne

    SvarSlet
  7. Nam nam, hvor lyder det dog lækkert, Malou! Og ny nordisk tzatziki er sikkert mindst lige så lækkert som den gammelkendte.
    Solskinsklem :-)

    SvarSlet
  8. Øøøøj, hvor ser den tsaziki smækkerlækker ud! Og kan godt lide de vilde engle, der skider på, hvad man kan eller ikke kan sige ;-)

    Har ikke fået lam i dag - men til gengæld Hot Cross Buns og Easter Bread på caféen, hvor jeg arbejder.
    OK påske!
    (selvom jeg godt kunnne fråde lam hos dig!!)

    KH. Eva

    SvarSlet
  9. Jeg lavede bare den almindelige tzatziki, da vores Brugs havde åbent:-) til vores dejlige lam. Vi spiser lam hele påsken, både frikadeller, ryg og køller. Det er dejlig mad!

    SvarSlet
  10. Jeg var da lige heldig at nå i ramsløgskoven, inden du tømte den! - Har også mæsket mig med "traditionel" ramsløgspesto, men skal prøve din fine inspiration til ramsløgolie - sikke en farve!

    SvarSlet
  11. Helt fantastiske ideer og billeder med ramsloeg Malou - din nordiske tzatsiki kunne jeg rigtigt godt taenke mig at proeve af!!

    Lise
    www.detskalsmageafnoget.blogspot.com

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...