søndag den 13. december 2009

Peberkagehus 2009...

Så fik jeg startet en ny juletradition, som jeg vil glæde mig til hvert år. Mit nybagte peberkagehus står og udsender en skøn duft i køkkenet. Næste år vil jeg bage det allerede omkring d 1. december, så jeg kan få glæde af det længere. Det lyder umiddelbart som et stort projekt at bage sådan et hus, men jeg syntes nu ikke at det var så galt. Jeg havde snust lidt rundt på nettet og læst mig til lidt tips og idéer. Der stod mange steder at nøglen til succes er tålmodighed og omhyggelighed. Det duer ikke at jappe sig igennem og sjuske. Det krævede ro og ingen forstyrrelser. Da jeg alligevel sover dårligt om natten, besluttede jeg mig at bage det der. Max gik i seng med ørepropper og sovebrille for ikke at blive vækket af min skramlen rundt i køkkenet. Men han blev alligevel vækket på et tidspunkt - af duften. Vi havde ikke lige tænkt på at så meget peberkage fik hele lejligheden duftet til af überjul.

Dejen er virkelig nem at lave og den skal stort set ikke æltes. Virkelig en bonus for dine dumme hænder. Faktisk er jeg lige ved at lave en portion til. Det bliver bare til nogle udstukne peberkager til gæsterne på lørdag. Jeg fandt opskriften her, hvor jeg også fik idéen med bolchevinduerne. Dog brugte jeg speltmel, så det er et rigtigt klidmosterhus ☺

Man kan vælge at tegne den skabelon man har lyst til. Jeg magtede ikke at skulle til at makke med linealer og den slags, så jeg downloadede en her.

Jeg lavede vinduerne lidt om og overførte skabelonen til kraftigt pap. Dejen blev rullet ud og skåret til med en skarp kniv. Det er meget vigtigt at være omhyggelig og arbejde med rolige bevægelser. Man må ikke hive og trække i dejen, så bliver de færdige dele skæve. Dejen løftes forsigtigt over på en bageplade med papir på. Her kan man så rette den forsigtigt til så alle vinklerne er lige. Af resterne lavede jeg små stykker til at pynte med. Nogle skulle være vinduesskodder, andre tagsten.

Vinduerne kunne godt ha' været større så bolcherne havde mere plads at flyde ud i. Jeg filede forsigtigt siderne i døråbningen til med en bølgekniv. Det skulle jeg også ha' gjort med gavlene, men glemte det. Heldigvis kunne jeg godt komme til det efter pynten var kommet på, det havde bare været nemmere inden.

Huset kan pyntes med slik, farvet glasur eller kagepynt. Her første gang gik jeg lidt forsigtigt til værks. Jeg brugte hvid Royal Icing, krymmelkugler, sukkerperler og harlekinknapper. Planen er at jeg vil lave en anden slags hus til næste år. Det skal være efter en anden skabelon, men af samme dej. Nu kender jeg den og ved hvordan den arter sig. Der er mange flere billeder af hvert trin af husbagningen og pyntningen her på Facebook.

Når gæsterne kommer på lørdag skal der lys i huset. Jeg har små batteridrevne fyrfadslys som er helt perfekte til formålet. Så kommer der farvet lys ud af bolchevinduerne. Uh, det bliver hyggeligt.

I går bød pakkekalenderen på et stykke hvid chokolade, i dag på en pose hvid kandis. Chokoladen er væk og den fine kandis kommer på bordet på lørdag til teen. Vi var til julefrokost i går på Restaurant Kohalen. Mere om det senere.

19 kommentarer:

  1. Det er bare så pisse hardcore, det der Klidmoster! :-D
    Det vil jeg også! Jeg vil også!

    SvarSlet
  2. Hvor er det bar fint!
    Jeg er vild med de bolsjefarvede ruder, det bliver så fint med lys i!

    SvarSlet
  3. Hvor er det flot, Malou!
    Jeg får helt lyst, men må vist gemme den iden til næste år. Yngste vil helt sikkert spise det ;0)

    Knus Kari

    SvarSlet
  4. Det er rigtig flot. Det bliver rigtigt fint når der kommer lys i vinduet :P Knus

    SvarSlet
  5. Hvor er det flot !!
    Du må vist ha været peberkagehusbygger i et tidligere liv !!!
    :-)- tænk at blive vækket af duften :-)

    SvarSlet
  6. Kære Malou

    For S...., hvor er du sej. Ved godt man ikke må bande, men det er nu nødvendigt lige i dette tilfælde;o)
    Det hus er Så fedt.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  7. Nej hvor er det flot! Virkelig. :)

    SvarSlet
  8. Det er superflot - du er en peberkagehushaj ;-)

    SvarSlet
  9. Det er simpelthen det fineste hus i verden!

    SvarSlet
  10. Jeg er godt nok imponeret! Hold op - hvor er det fint. Kom sådan til at smile, da jeg så resultatet.

    Wauw! Det er da fantastisk!

    SvarSlet
  11. Jeg bliver nødt til at slå dig ihjel hvis ikke du deler ud af det der overskud. :)

    SvarSlet
  12. Hold da op mand........ Ups.. Kvinde !!!
    Det er godt nok fint det hus........

    Det er vildt !!!

    Hyggehygge

    SvarSlet
  13. Det er så fedt! Jeg bliver sørenjensemig nødt til at lave et hus næste år. Sgu! (og nu ikke noget med at minde mig om det, hvis jeg glemmer det ;-))

    Ideen med bolsjerne er intet mindre end genial!

    SvarSlet
  14. Hvor ser det sødt og romantisk og hyggeligt og alting ud. Du er bare såååååe dygtig

    SvarSlet
  15. Aij, hvor er det flot! Sådan et hus har jeg kun set i udstillingsvinduer - sikke en tålmodighed du har ;o)

    SvarSlet
  16. Jeg er nød til at bøje mig i støvet og skrive her. Dyb - dyb respekt for dit arbejde. Det er bare SÅ flot!! Tror lige jeg printer et par fotos ud til inspiration til næste år!
    Carina

    SvarSlet
  17. @Nicolai - *bukker* Tak sveske, jeg gjorde mig også umage. Nu hvor din eksamen er overstået er det bare med at komme i gang :-)

    @Miss Muffin - Tak skal du ha :-) Du kan tro det er fint med lys i.

    @Kari - Tusind tak skal du ha' :-) Her er det ældste (Max) der skal spise det :-) Knus

    @Anette - Tusind tak skal du ha' :-) Du kan tro det bliver fint. Knus

    @Miri - Tusind tak skal du ha' :-) Ha ha, det var jeg måske også . Ja, pludselig stod han i døren og savlede. Så sødt :-)

    @Kære Hanne - Tusind tak skal du ha' :-) Jeg er sgu bare SÅ glad for at jeg lavede det, der må gerne bandes her. Det var en skøn udfordring. Knus

    SvarSlet
  18. @Kbo - Tusind tak skal du ha' :-)

    @Signe - Tusind tak skal du ha' :-)

    @Ibs - Tusind tak skal du ha' :-) Vil du flytte ind eller måske hjælpe med at æde det senere?

    @Eva og Alex - Tusind tak skal I ha' :-) Jeg har virkelig også lagt et stort arbejde i det.

    @Morfar - Overskud? Det har jeg desværre ikke noget af. Det er bagt en søvnløs underskuds nat.

    SvarSlet
  19. @Jule Mig - Tusind tak skal du ha' :-) Hygge

    @Piskeris - Tusind tak skal du ha' :-) Jeg skal nok minde dig om det! Ja, er det ikke bare de skønneste vinduer?.

    @Betty - Tusind tak skal du ha' :-)

    @Madame - Tusind tak skal du ha' :-) Du kan tro jeg fik brug for ALT min tålmodighed. Kram

    @Carina - Tusind tak skal du ha' :-)

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...