tirsdag den 27. september 2011

Fuldkornsburger a'la Plan Ø...

En god hjemmelavet burger kan virkelig være en lækkerbisken. Det kan bare være svært at få nogle gode burgerboller. Man kan selvfølgelig bage dem selv - men det er bare ikke altid der er tid eller kræfter til den slags.

Urtekram har dog lanceret økologiske fuldkornsburgerboller for nyligt - og det er lige det jeg har ventet på.

Den kasse jeg modtog fra Plan Ø indeholdt bla. sådan en pakke. De røg dog direkte i fryseren til der skulle burgere på menuen. Der var også grillkrydderi, sandwich-spread og mayonnaise med. Opskriften var lige til at følge - men jeg valgte nu at lave min egen version.

Der var en pakke med 200 g hakket oksekød fra Mineslund med i denne uges kasse. Det ville jeg lave 2 burgerbøffer af. For at strække dem lidt og give dem ekstra smag tilsatte jeg:

1 tsk fuldkornssennep
1 tsk French's sennep
1 tsk HP sauce
1 tsk ketchup
2 spsk speltrasp
½ pisket æg
Salt/peber


Det gav en saftig fars. Den fik lov at hvile ca 30 minutter på køl.

Jeg lavede 2 ret flade bøffer. De trækker sig nemlig lidt sammen under stegning. Bøfferne blev stegt i en blanding af olivenolie og SMØR. Men bøfferne hyggede på panden gjorde jeg fyldet klar.

Der var en rest bacon fra morgenmaden (spejlæg og sauterede østershatte). Jeg hev mine hjemmesylte agurker frem sammen med et løg, en tomat og mayonnaisen.

Jeg skyllede lidt salat og skar grøntsagerne i passende skiver. 2 spsk mayonnaise blev rørt til en hurtig 'fars nylon' med lidt sennep og ketchup.

Burgerbollerne blev tøet op og fik 5 minutter i ovnen på 180°C . En blev flækket og smurt med 'fars nylon' på begge halvdele (den anden + den ene bøf blev gemt til frokost dagen efter).

Salat, bøf, French's sennep, ketchup og løgringe.

Tomatskiver og syltede agurker.

RIGELIGT bacon.

Det blev noget af en moppedreng. For pokker, hvor jeg kunne godt ha' drukket et glas kold cola til. Men da jeg er holdt med det, blev det til et glas danskvand. Buhu.

I dag har jeg været til Gastronomisk Undergrund, så det er lidt mærkeligt at blogge om en burger. Men sådan er det som regel - jeg ender gerne med at skrive om noget andet end først planlagt. Det er som om billederne bestemmer. Jeg har 127 indlæg liggende i billeder - og ender sikkert med at droppe at blogge meget af det.

Puha, kl 9 i morgen tidlig skal jeg til kiropraktor og ha' gjort noget ved mit hekseskud. Det glæder jeg mig ikke til - men jeg håber det gør godt bagefter.


Godnat og sov godt! (siger jeg mest til mig selv - i håb om at jeg så tager mig sammen til at gå i seng).



4 kommentarer:

  1. Tak skal du ha' :-)

    SvarSlet
  2. Tak sveske, det var en herregod burger :-)

    Ja, jeg er helt holdt op - drikker kun danskvand nu. Det har virkelig været svært, men det værste er overstået nu.....tror jeg.

    SvarSlet
  3. Altså borset fra the obvious som Bare det var mig, Novra det ser lækkert ud og Fåk det gad jeg godt spise. Så vil jeg bare sige. WHOA! Du er holdt med cola!?!?

    Good on ya, jeg hepper på dig :)

    SvarSlet
  4. Louise Adelholm Svenningsen29. januar 2012 kl. 18.53

    Ser super lækkert ud!...

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...