søndag den 21. august 2011

Retro citron-is...

Jeg lover (måske) at det her bliver den sidste is i denne omgang. 4 slags på godt en uge er lige i overkanten. Det er bare svært at lade være når man nu har fundet den perfekte formel (smag + kondenseret mælk + fløde). Ud over den her er det blevet til varianter med kaffe, lakrids og chai. Den er er en rigtig frisk fyr - men samtidig vældig cremet og lækker.

Isen er frosset i halve citronskaller. Det var ikke planen fra starten, men blev udløst af et minde fra barndommen. Mens jeg pressede citronerne kom jeg nemlig i tanke om noget italiensk citron- og appelsinis is jeg havde set i Magasin som barn - det var nemlig frosset i skallerne. Det skulle da prøves.

Som til de andre varianter skal der, ud over fløde og kondenseret mælk, 3,5 dl væske til. I det her tilfælle blev det en blanding af citronsaft og vand.

Først pressede jeg 5 økologiske citroner på min elektriske citruspresser.

Jeg skærer altid enderne af først - ellers gør det ondt i hånden at presse dem ned mod maskinen. På den her måde kan citronen lige ligge i håndfladen.

Den pressede citronsaft blev siet i en meget fintmasket si så alt pulpen blev opfanget. Der var så 2,5 dl ren saft tilbage. Jeg fyldte op til de 3,5 dl med 1 dl vand.

Jeg udhulede 6 halve citroner. Det er nemt at hive membranerne ud med fingrene. De kom derefter i køleskabet med film over. Citronsaften og vandet blev pisket sammen med 1 dåse kondenseret mælk og sat på køl til det var helt koldt. Lige inden det kom i ismaskinen blev der pisket 2,5 dl fløde i.

Da isen havde kørt i ca 40 minutter var den klar til at komme i de kolde citronskaller.

Jeg kom en passende mængde i hver og glattede overfladen med en kniv. De kom straks i fryseren.

Halvdelen af den is der var tilbage blev frosset i en bøtte og resten kom i en sprøjtepose med stjernetyl. Den blev lukket med en poseklemme og lagt i fryseren i 1½ time.

Jeg tog den derefter ud og klippede spidsen af. Og så skulle det gå stærkt.

Den halvfrosne is blev sprøjtet ud som var det flødeskum. Varmen fra mine hænder fik dog isen til ret hurtigt at løbe - men havde jeg ladet den fryse længere ville den ha' været blevet for hård at sprøjte ud. Så det blev som det blev.

Efter et par timer på frys var citronisen klar til at spise. Og det er ret smart med citronskallen - den isolerer nemlig og er med til at holde isen kold.

Det er retro så det basker. Her serveret i et dessertglas med et drys af frysetørrede hindbær. Super labert.

Det bliver en rigtig sjov uge. Den byder både på Gastronomisk Undergrund, middag på den græske restaurant Cucos og Grand Opening på byens nye etablissement 8000. Så mandag og tirsdag skal virkelig bruges til at samle kræfter. Men uha hvor jeg glæder mig. Det er nu dejligt at nyde mad man ikke selv har brugt kræfter på at lave.

Jeg håber også at du får en god uge.




22 kommentarer:

  1. Aner det ikke, men prøver når jeg kommer hjem fra ferie ;-)

    SvarSlet
  2. Uh, og Casa Mia har også fået deres is ned på Nørreallé - så den skal jeg da ind og smage :-)

    SvarSlet
  3. Tak :-) Jeg ved det ærlig talt ikke, men jeg tror jeg prøver inden længe, for der er rigtig mange der spørger om det kan lade sig gøre.

    SvarSlet
  4. Tusind tak, jeg er rigtig glad for at du kunne lide den :-) Jeg tror jeg skal forsøge mig med med nogle flere variationer når jeg kommer hjem fra ferie.

    SvarSlet
  5. Kondenseret mælk er en mirakelingrediens i is. Jeg havde meget bøvl med krystaller i dem med æg. Ja, mere is skal der til ;-)

    SvarSlet
  6. Kære Hanne

    Sorry :-)

    Den er virkelig laber - både frisk og sød. Jeg var meget overrasket over den sur/søde balance.

    Knus Malou

    SvarSlet
  7. Det var bare rigtig godt det hele - skal vi slå til næste gang der er billetter igen?

    SvarSlet
  8. Tak skal du ha' :-)

    Jeg må være dig svar skyldig - men prøv det da. Jeg tor snart jeg prøver at lave en portion på den måde, så skal jeg nok melde tilbage ;-)

    SvarSlet
  9. Tusind tak Rune :-D

    SvarSlet
  10. Ja, ikke? Jeg har sådan lyst til at lave dem med appelsin også.

    Det er mig en gåde hvordan DU ikke kan ha' en ismaskine ;-)

    SvarSlet
  11. Tusind tak skal du ha' :-)

    Tak, i lige måde.

    SvarSlet
  12. C'est la vie by G.29. januar 2012 kl. 18.51

    Mon man kan lave det lige så lækkert uden ismaskine, men hvis man bare rører jævnligt i isen i starten?

    SvarSlet
  13. Den var SÅ lækker den is.. Jeg var jo heldig at få en portion serveret den anden dag.. Jeg skal klart eksperimentere med selv at lave den her version... Mums siger jeg bare.. Cremet og syrlig , men ikke for sur.. Mmmmm..

    SvarSlet
  14. Nina Lind Balslev29. januar 2012 kl. 18.51

    oho..kondenseret mælk! Selvfølgelig. Jeg har selv lavet en del is på det seneste, men udelukkende på en base af legeret mælk/fløde og æg, eller sorbet. Det med kondenseret mælk skal også prøves! Endnu mere is i fryseren....

    SvarSlet
  15. Malou... så grumme ting må du ikke love!! Vi vil ha' is i rå mængder ;o)
    Lyder virkeligt skønt. Hvordan var smagen - meget syrlig eller hvordan?
    Knus Hanne

    SvarSlet
  16. superlækkert... nu skal jeg snart ud og finde en låneismaskine... eller tror du, jeg kan nøjes med at fryse isen i den almindelige fryser og blot røre i den engang i mellem?

    SvarSlet
  17. Wow... Du er super kreativ! En flot lille kreation du der har lavet det dig! Tumbs up!:)

    Rune
    Kaffeblogger
    www.cafezinho.dk

    SvarSlet
  18. Ahja - jeg kan da godt huske, at der var noget med is i appelsinskaller :-)

    Og jeg som elsker citron... det er altså lidt farligt at se på disse billeder allerede fra morgenstunden. Det kan være, jeg skal høre min svigerinde, om jeg må låne deres ismaskine igen :-D

    SvarSlet
  19. Nej, hvor er det bare en fin is - super idé at fryse dem i skallerne!

    Også rigtig god uge til dig, Malou :)

    SvarSlet
  20. Casa Mia på Trøjborg har også sådanne is... og de smager skønt.
    Tør dog ikke selv kaste mig ud i at lave dem selv.

    KL

    SvarSlet
  21. C'est la vie by G.29. januar 2012 kl. 18.58

    Uhmm... det må jeg prøve! Mon man kan gøre det uden ismaskine? Hvis jeg bare rører i den jævnligt? Det er nok forsøget værd, så lækkert det ser ud her :)

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...