lørdag den 2. juli 2011

Hesteburger a'la Klidmoster...

Her er den så - den kæmpe hesteburger. Jeg skal sparer jer for div hestejokes og vendinger som 'sæt hesten i trav op på grillen' - selv om det er vildt fristende. Er du ikke til hestekød, af den ene eller den anden årsag, kan det naturligvis bare erstattes af ganske almindeligt hakket oksekød.

Det blev noget af en moppedreng og der var 2 hele måltider i den. Jeg lod brødet bestemme burgerens størrelse - det havde nok været bedre med 2 mindre, men det var det brød jeg kunne få kl sent onsdag eftermiddag.

Det var et ciabattaflutes fra SchweizerBageriet som jeg først flækkede og pillede krummen ud af toppen på.

Burgerbøffen blev lavet af 300 g hakket hest. Jeg gav den lidt smag, saft og kraft: 1 finthakket forårsløg, 1 æggeblomme, 2 tsk ketchup, 2 tsk HP sauce, 2 tsk French's sennep + salt og peber. Jeg tog en latexhandske på og æltede det hele sammen med ca ½ dl rasp. Farsen fik derefter lov til at hvile på køl mens jeg lavede resten af fyldet klart.

Først lavede jeg den grønne humus af flækærter. Som nævnt droppede jeg hvidløg - for der skulle nemlig noget andet kraftigt smagende i burgeren.

Nemlig de hjemmelavede ramsløgskapers som virkelig giver et snert af både løg og hvidløg.

En hest skal naturligvis ha' lidt gulerødder. De ville også give et godt knas til burgeren. Jeg lavede lange spåner med en tynd-skræller, dryssede med salt + peber og marinerede dem i lidt olivenolie og hvid balsamico.

På torvet havde jeg også købt nogle skiver af røget hestefilet. Det kunne få lov til at lege bacon - så jeg stegte 3 skiver i lidt olivenolie. Er hest ikke dig, så brug bacon eller røget svinefilet i stedet for.

Jeg hev farsen ud og lod den stå på bordet i ca 20 minutter mens grillen varmede op.

Jeg formede en stor oval burgerbøf der ville passe til mit flutes. Der var også kød til at lave en lille bøf som jeg så kunne gemme til en anden god gang. Bøffen blev derefter grillet og fik lov til at hvile indpakket i lidt folie mens jeg riggede til.

Underen blev smurt med et tyndt lag Heinz mayonnaise og fik et sprødt bunddække at romainesalat. Og her gik mit kamera så tørt for batteri - så jeg måtte lige tage det næste billede med min telefon.

Den grillede hestebøf blev lagt tilrette - og jeg fik skiftet batteri.

En generøs portion humus blev fordelt ud over bøffen.

Derefter et lag af de marinerede gulerødder og lidt ramsløgskapers.

Og til sidst den stegte 'hestebacon'.

Her er et tværsnit af hesteburgeren. Jeg må sige at jeg var meget begejstret. Det var rart med en lidt anderledes burger til en afveksling. Har i dag købt endnu 1 kilo hakket hest (60 kr) til fryseren - og planlægger både en gryderet med vrinsk i og endnu en anderledes burger.

I aften skal jeg dog ha' det ypperste en hest kan byde på - en BØF skåret af fileten. Det glæder jeg mig til, for det skulle være noget af det møreste der findes.

Og nu må jeg så hellere galopere ud i køkkenet og komme i gang.......sorry, kunne ikke nære mig.


9 kommentarer:

  1. hyp hyp, vrinsk ;-)

    SvarSlet
  2. den burger ser meget lækker ud... og spændende ingredienser. Jeg sætter splitærter på listen, for jeg elsker også bønnemos. Hvordan smagte dine falske kapers?

    SvarSlet
  3. Spændende! Har aldrig smagt hest - hvordan smager det?? Lidt henad vildt måske?

    SvarSlet
  4. Kære Malou
    Wouw, ser fantastisk ud.
    Jeg har ikke fået hest i mange, mange år. Det er sjældent man ser det i forretningerne.
    Jeg husker smagen som en lille smule mere sød end okse. Er det mon rigtigt husket?
    Knus Hanne

    SvarSlet
  5. øj, sejt nok! Jeg fik nogle gange hest som lille, men så blev min søs og jeg hestepiger og så holdte det ligesom op. Tror jeg ikke, at jeg ville have noget i mod at spise hest igen, selv om jeg stadig er ret meget hesteagtig. Altså.... Hvis jeg ikke lige var vegetar. Hvor køber man den slags?

    SvarSlet
  6. Tante Sød - *Vriiiiinsk* siger jeg så :-)

    Anonym - Jaha :-)

    SushiStegen - Tak skal du ha' :-) Det er nogle ret labre ærter, glæder mig til at udforske dem mere. De smager bare skønt - som milde syltede løg med et hint af hvidløg.

    Anonym - Meget spændende :-) Det smager som meget saftigt oksekød med et snert af vildt.

    Hanne - Tak Søde :-) Ja, det er rigtig husket. Det smagte virkelig pragtfuldt :-)

    Fasterfis - Uh, jeg var skam også selv hesteagtig som yngre. Google kan sikkert hjælpe dig med at finde et sted hvor de sælger hestekød ;-)

    SvarSlet
  7. Svar
    1. Syntes du og det er du i din gode ret til, men lad andre nyde det hvis de ønsker det.

      Slet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...