mandag den 25. april 2011

Grøn oliventapanade...

I dag skal vi ha' rester af gårsdagens påskelam. Det skal spises i fladbrød med lidt salat, tzatziki og oliventapanade. Så jeg slap alligevel ikke helt for at skulle i køkkenet i dag, men det er heldigvis nemt at lave tapanade.

Jeg lavede af hvad der var i huset: en potte basilikum, grønne oliven, kapers, hvidløg og olivenolie. Det var nu min olivenudstener skulle vise hvad den duede til. Den købte jeg i Supermarco sidst jeg var der for ca 35 kr. Den kan også fås her, dog til en lidt anden pris.

Jeg lagde ud med at udstene en masse oliven. Og der var nok at tage af. I Metro i lørdags fik jeg lov til at få den her spand med 1 kg med hjem for blot 25 kr. De kan ikke holde sig mere end godt 1 uge når det først er hul, så det er med at få dem brugt til alle mulige sjove ting.

Det var noget hårdere for hånden at udstene end jeg havde forestillet mig, så jeg måtte holde mange pauser. Men til sidst havde jeg da 300 g klar til brug.

Udsteneren laver et ret stort hul i den ene ende af olivenene - med de resultat at der sidder meget frugtkød tilbage på stenen.

Argh, nu syntes du sikkert at jeg er for lange ude i min 'Stop spild af mad' mission - men det syntes jeg altså ikke jeg bare ville kyle i skraldespanden. Så jeg nuppede en urtekniv og snittede alle de kødfulde ender af.

De udstenede oliven kom i minihakkeren sammen med 30 g kapers. De her er økologiske kapers i olivenolie - nogle af de bedste jeg nogensinde har fået. De har en helt anden smag end dem man kan få i eddikelage. Kør oliven og kapers til en grov masse *wroom wroom*

Den grove masse tilsættes olivenolie, basilikum, hvidløg og lidt salt. Og så får den lige endnu en omgang *wroom wroom*

Blend den så grov eller fin som du ønsker og juster konsistensen med olivenolie.

Den færdige tapanade kommes på et skoldet glas og toppes med et lag olivenolie. Det er vigtigt at man dækker med mere olie hver gang man tager af tapanaden - så kan der nemlig ikke komme luft til. Jeg frøs også noget i små bøtter som eksperiment. Nu får vi se hvordan det bliver.

Påskeferien synger på sidste vers. I morgen er det tilbage til virkeligheden igen. Det bliver en kort, men gastronomisk pakket uge. Gourmet Girafferne får besøg af en kok fra Salon Salon som vil lave fisk med os på onsdag og på torsdag skal jeg på Malling & Schmidt til Lakridsmiddag. Åh, jeg glæder mig allerede SÅ meget.

7 kommentarer:

  1. Jeg tror lige, jeg revnede af misundelig IGEN, da jeg læste IGEN om lakridsmiddagen... *whine whine*

    I øvrigt ret flotte oliven - jeg tror ikke, jeg før har set nogle, der var så panggrønne :-)

    SvarSlet
  2. Det lyder lækkert med de grønne oliven til lammerester. Jeg vil også godt kunne finde på, at redde alt det gode olivenkød på stenene...:-)

    SvarSlet
  3. Lækkert!! Er meget miundelig på alle dine olier, pesto og tapanader - må selv igang, grønt skulle jo være godt for så mange ting og det smager ialt fald godt:-)

    SvarSlet
  4. Det ser så lækkert ud, jeg tror jeg må kaste mig ud i din opskrift. Tak for den :-)

    SvarSlet
  5. Det ser virkelig lækkert ud! Din restemad er bedre end vores gennemsnitlige hverdagsmad herhjemme :-) Hvor længe vil du anslå sådan en tapenade kan holde sig? Jeg synes altid selv det er så svært at vurdere..

    Mvh Anna

    SvarSlet
  6. Er meget imponeret over alle de super lækre ting, du fremtryller for tiden.
    Det hele ser fremragende ud.
    Sikke en energi du har i køkkenet - det er skønt :-D
    Kh. Eva

    SvarSlet
  7. Hej og UHM hvor ser det lækkert ud.
    Jeg har bestemt mig for at tabe nogle kilo, der er røget på sidebenene, efter endt arbejdsliv.
    Men så er der jo faktisk heller ikke noget "sjovere" end at læse om den dejlige mad.
    Du er meget kreativ, super.

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...