søndag den 20. marts 2011

Gærhævede blinis til stenbiderrogn...

Når man skal lege med stenbiderrogn er det svært at komme uden om den russiske specialitet blinis. Det er det helt klassiske tilbehør til rogn, så dem måtte jeg ha' med. En blini er en lille tyk pandekage lavet med boghvede, som giver den en lidt sødlig smag - en god kontrast til den salte rogn.

Den helt autentiske russiske blini serveres med kaviar. Her er det den danske kaviar, stenbiderrogn som får lov til at være primaballerina. Thise Cremefraiche 38%, hakket rødløg og et nip dild danser de mindre partier. Selve ballettens scene er sat på den gyldne blini. Der er ikke et øje tørt. Der skal indtil flere fremkaldelser til før publikum er tilfredse. (Jow jow, jeg dansede skam ballet i mange år. Kald det en miljøskade).

Man kan godt bage blinis uden en blinis-pande, dejen skal så bare sættes på en almindelig pande i små klatter. Jeg er dog så heldig at ha' fået en rigtig blinis-pande til låns af Kagedåsen Tine. Vi mødtes i en bus fredag formiddag, hvor jeg fik den overrakt, så jeg kunne komme hjem og bage løs inden det store rogn-orgie.

Opskriften har jeg lånt her hos Foodfanatic og pillet lidt ved. Den klassiske blini er på boghvede og hvede - men jeg er jo en klidmoster med hang til fuldkorn og den slags, så min version er med grahamsmel.

Grove blinis:

90 g boghvedemel
125 g grahamsmel
2 tsk tørgær
1 tsk groft salt
2 dl letmælk
2 dl cremefraiche 18%
2 æg - delt i blommer og hvider

Smeltet SMØR til at pensle panden med.

Grahamsmelet sigtes først ned i en skål. Jeg bruger den her fantastiske melsigte med håndsving som jeg har fået af Marianne. Den er SÅ god til fibro-hænder. De grove skal-dele jeg sigtede fra har jeg gemt i en bøtte til næste gang der skal bage brød, så kan de gøre nytte der.

Boghvedemelet kan vejes direkte af i sigten. De to slags mel blandes med tørgær og salt. Mælken lunes til ca 37°C (lillefingervarm), i gryde eller mikrobølgeovn og røres med cremefraiche og æggeblommer.

Det våde røres i det tørre til en tyk dej. Dejen hæver i ca en time tildækket. Lav noget andet i mellemtiden. Snup en lur, se et afsnit af Criminal Minds eller rens stenbiderrogn. Jeg valgte det sidste.

Efter en times tid er dejen hævet godt op. Pisk æggehviderne og fold dem i. Lad derefter dejen hæve i endnu ½ time inden panden varmes op.

Pensl den varme pande med lidt smeltet SMØR og steg 7 blinis af gangen. De skal kun ha' ganske kort tid på hver side. Hold dem lune under et viskestykke eller lad dem køle af på en tallerken. De kan nemt varmes igen inden servering. De kolde blinis kan også fryses, læg blot lidt madpapir imellem.

Blinis kan serveres med alt fra fisk til frugt. Man kan også tilsætte ting til dejen inden den steges f.eks revet kartoffel, æble eller rosiner. Der blev en del til overs, de røg i fryseren. Jeg forestiller mig at de skal prøves med banan og nutella, dulche latte eller sågar æblesmør.

Næste indlæg bliver om hvordan man kan ryge stenbiderrogn. Jeg røg en portion i går og det var så godt, så godt.

Faktisk var det så godt at jeg fik helt abstinenser i dag da der ikke var mere tilbage. Det måtte et quick-fix til, så jeg røg en dåse torskerogn og spiste til frokost. Og får at det ikke skal være løgn har jeg også tænkt mig at ryge et af elementerne til aftensmaden. Jeg gik nemlig i fuldstændig "Er der mon noget i fryseren jeg kan ryge" mode. Og det var der: en pose falsk confiteret and. Det ryger jeg let med noget Kusmi the, i stedet for røgsmuld, og laver en cremet pastasauce til pappadelle af. Må nok hellere se at komme i gang......

10 kommentarer:

  1. Mærk kontaktfladen mellem Klidmoster og Bornholm :-)

    SvarSlet
  2. Lækkert. Glæder mig til at høre resultatat af rygning af rogn :-) Lyder spændende. mvh
    Erland

    SvarSlet
  3. Stenbiderrogn er himmelsk, og jeg glæder mig til at høre hvad du gør den røgede version

    SvarSlet
  4. Du er et dyrt bekendtskab! *har lige bestilt*

    SvarSlet
  5. Som russist er jeg nødt til lige at indskyde, at blini betyder pandekage, og at man i Rusland aldrig laver de der små nogen.

    Som madøre er jeg nødt til lige at sige Gimme, gimme, gimme! *Savle*

    SvarSlet
  6. Hej Malou :)

    Tak for en god opskrift på Blinis :)

    Af en eller anden grund, så har jeg kun en god opskrift på ærteblinis.

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  7. Kære Malou
    Uh, hvor blev jeg lækkersulten!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Tak for jeres kommentarer :-)

    Åh, det var sgu en god lille happer. Det laver jeg gerne igen :-)

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...