tirsdag den 14. december 2010

Rødbedechutney version 2.0...

Jeg blev simpelthen nødt til at lave rødbedechutney igen i år - det er noget af det lækreste tilbehør til julemaden. Jeg er Camille Plum evigt taknemmelig for den opskrift hun har i 'JUL' - som er helt forrygende. Sidste år lavede jeg den her version - i år skulle der laves lidt om og skrues noget mere op for krydderierne.

Sidste år brugte jeg rørsukker, i år ville jeg gerne ha' en mere karamelliseret smag - hvilket fik mig til at prøve med ahornsirup. Det giver virkelig en god smag til chutneyen. Peberroden er fra Kong Gulerod - biodynamisk og rasende stærk.

500 g rødbede i brunoise (0,3 x 0,3 mm) eller revet.
200 g hakkede løg (her gule, røde og skalotte)
1 spsk fedtstof (olivenolie eller andefedt)
200 g ahornsirup
3 dl økologisk eddike
40 g tørrede kirsebær eller tranebær
8 grønne kardemommekapsler
½ muskatblomme
10 nelliker
12 hel allehånde
1 laurbærblad
50 g fintrevet peberrod
salt/peber


Det er ren zen at stå og snitte rødbederne i så små tern. Men puha hvor tog det lang tid, så jeg måtte holde en del pauser.

Sidste år brugte jeg lidt abrikoser som frugtsødme - i år forsøgte jeg mig med tørrede kirsebær. De er også super lækre at blande med lidt nødder, kerner, frø og spise som snacks.

Jeg hakkede lidt og forsøgte ikke at æde for mange af dem imens - med nogen succes. Jeg pakkede min spiceball med krydderierne og bandt den godt til. Erfaringen viser at den godt kan finde på at gå op hvis der bliver rørt meget i gryden og chutneyen kræver en del omrøring i kogetiden. Man kan selvfølgelig også komme krydderierne i et kaffefilter eller sågar hele i. Men det der med hele krydderier kan ha' sine ulemper: en nellike tygget ned mellem to tænder er ret så ubehageligt, skal jeg hilse og sige.

Løg og rødbeder blev sauteret i en generøs spiseskefuld andefedt og alle de øvrige sager, undtagen peberrod, salt og peber, kom i gryden. Peberrod tåler ikke opvarmning, så ødelægger man de flygtige sennepsolier den indeholder. Skal man f.eks lave peberrodssauce, er det bedst at vente med at tilsætte den revne peberrod til saucen står på bordet.

Jeg brugte den dobbelte væskemængde af første gang - den blev lidt for 'tør' sidste år.

Chutneyen kogte til en marmelade-ish konsistens på ca 1½ time. Den blev derefter smagt til med flagesalt og friskkværnet sort peber og kølet helt af. Den kolde chutney blev rørt sammen med den revne peberrod. Det er, uden tvivl, den stærkeste peberrod jeg nogensinde har haft fingrene i - det var nærmest en pine at rive den. Da jeg var færdig med at hyle, kom chutneyen på glas og på køl. Jeg lavede også et lille glas til Sif, som havde spurgt de sidste 2 måneder hvornår jeg lavede 'det der rødbedenoget' igen - for det ville hun da godt liiiiiiige ha' lidt mere af. Well, jeg havde selv gået længe og ventet på at få mig taget sammen - havde endda købt en økologisk sylte til 'indvielsen'. Jeg lavede jo min egen sylte sidste år, men det rækker kræfterne desværre ikke til i år. Men den her er altså et rigtig godt alternativ til hjemmelavet.

"Serveres med stærk sennep og rødbeder" Ok, no problem:

Jeg havde jo også min hjemmelavede grove sennep på køl. Det var simpelt en mad der fik juleenglene til ikke bare at synge, men også trutte løs i basunerne.

På lørdag skal vi holde Kagedåse julefrokost her. I år er det som sammenskudsgilde (for at skåne mit helbred og min forstand) så jeg skal faktisk ikke lave ret meget. Mine bidrag bliver stegte sild i eddike, røget laks med rævesauce og røget dyrefilet med peberodscreme, tørrede bær og ristede nødder - resten kommer de andre med. Åh, det bliver så godt.

Men det på plads er der dukket lidt overskud op. Jeg nusser lige nu rundt i stuen og krænger 'den store kasse med julepynt' ud over alle ledige flader. Der ligger en peberkagedej og hygger i køleskabet. Der ligger også hjemmelavet 'fuldkerne' marcipan af 600 g mandler og venter på videre forarbejdning - det bliver måske også til lidt bounty og en omgang karameller. Og så har jeg lavet 2 lidt sjove ting i dag.

Den gløgg-ekstrakt jeg lavede i går blev siet og kom på flasker. Den er til på onsdag hvor vi skal ha' gløgg til juleafslutningen hos Gourmet Girafferne (jeg lagde en masse rosiner i blød i portvin til). Jeg havde ca 4 dl ekstrakt tilbage som der ikke var plads til i flasken.

Jeg tilsatte 100 rørsukker og kogte det ind til en tyk sirup. Det er jo selve gløggens sjæl! Vi har fået lidt af det i aften rørt op i en kop julete fra Kusmi. Oh la la, det var labert. Jeg glæder mig til at smage det i varm hvidvin med en sjat rom.

Og så stod jeg der med alle det krydderifyld som ekstrakten var kogt på og kunne slet ikke nænne at smide det ud. Og så slog det mig pludselig: jeg laver sgu 'snaps' på det! Så op i et stort glas og vodka (Stolichnaya) på til det dækkede. Så håber jeg det er drikkeligt, men det må tiden jo vise.

Hvad med dig - får du lavet noget julemad og guf?

8 kommentarer:

  1. Det lyder meget spændende, men også ret voksent i smagen, nok ikke lige mig, haha..
    Elsker som du altid for brugt alle dine rester til alt muligt spændende, så der ikke går noget til spilde..

    SvarSlet
  2. Ohlala - måske jeg skal lave sådan en gang rødbedeguf og bruge noget til julegaver? Meget spændende :-)

    Jeg er i gang med at lave forberedelser til julefrokost på fredag, og pt. savner jeg at finde på en enkelt kødret... er gået i tænkeboks...

    SvarSlet
  3. Jeg får heldigvis rødbeder med i den næste kasse og har tænkt over hva der skulle ske med dem - nu fik jeg da lige svaret ;o)

    Syltenote : Fik en okse sylte i "jule-pålægs-kassen". Det er klart den bedste sylte jeg nogensinde har smagt!!! Anbefales allervarmest :oP

    SvarSlet
  4. Nøj, det ville være den oplagte værtindegave med sådan et glas rødbedechutney :-) Der er mange skønne opskrifter i Camilla Plums 'Jul'.

    Klem og ha' en god dag, Malou!

    SvarSlet
  5. hold da op, sikke en energi du har!
    har kikket rigtig mange gange på den opskrift....og købt ind til at lave den, men får det bare ikke gjort....hvorfor ved jeg ikke.
    det ser sørme dødlækkert ud!
    måske skulle jeg prøve forfra med at købe ingredienserne og så bare får det lavet!

    SvarSlet
  6. Jeg kender godt det der med ikke at nænne at smide de velduftende krydderier ud - du må lige give en opdatering på hvordan snapsen smager:-)

    SvarSlet
  7. Mmm - den ser da super lækker ud, din rødbedechutney! Sylten vil jeg helst undvære, men mon ikke man også kan spise chutney'en til andet julemad:)
    God weekend fra Louise

    SvarSlet
  8. @MissMuffin - Hmm, 'voksent' - hvordan smager det? :-D Den er altså mild og sød met et lillebitte bid på tungespidsen. Uh, jeg elsker altså at hitte på med rester - den her snaps blev virkelig sjov og julet :.-)

    @Piskehaps - Uh, ja - det ville være en skøn hjemmelavet gave. Glæder mig til at se hvad du fandt på af kødret ;-)

    @Bibbi - Uh, fik du det så lavet? Efter at ha' læst hvad du skrev om sylten skyndte jeg mig at bestille pålægskassen - og så kunne de ikke levere den alligevel. Nøj, hvor var jeg skuffet!

    @Madame - Ja, helt bestemt en god lille ting at ha' med :-) Det er sådan en skøn bog. Varme klem

    @Fisk - Tusind tak skal du ha' :-) Tro mig - det r alt umagen værd at lave den - det smager pragtfuldt :-)

    @Britt - Du kan tro jeg er glad for at jeg gemte krydderierne - snapsen smagte fortræffeligt :-D

    @Louise - Tusind tak skal du ha' :-) Jo, den er skøn til både flæsk, and og leverpostej. Og ved du hvad - måske endda på en marineret sild!

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...