torsdag den 9. september 2010

Hjemmelavet ketchup...

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er svært glad for ketchup. Og det skal helst være Heinz. Forestil dig så lige følgende skræk-scenarie: du kommer hjem efter en uge i udlandet (eller hos din søster i Herlev) og er så syg at det eneste din krop vil godtage er kartoffelmos med ketchup. Da mosen er lavet opdager du at din mand har spist det sidste ketchup...OG har glemt at skrive det på listen. *Gys* *Gru* *Ralle* Og tænk - jeg var nødt til at spise mosen med SMØR. Godt jeg havde ondt i halsen, ellers havde jeg råbt meget højt.

Men det fik mig alligevel til at tænke: hvordan kan jeg undgå den slags dramaer i fremtiden? Og løsningen var jo ligetil - man skal da bare lave det selv.

Det smager ikke som Heinz - men det smager eddermugme godt. Sødere, stærkere og fyldigere.

Der findes mange forskellige opskrifter på ketchup. Der er dog 3 ting der går igen i de fleste, nemlig tomat, løg og æble. Der skal også tilsættes noget sødt, noget surt og nogle krydderier. Hmm, tror vist hellere at jeg må lave en rigtig opskrift med mål og sårn længere nede.

Jeg gik på jagt i fryseren efter en gemt lille skat, som jeg var overbevist om ville passe rigtig godt med sin aromatiske sødme og lette bitterhed. Da jeg lavede sweet pepper relish blev der nemlig nogle bagte, flåede peberfrugter tilbage som jeg frøs i små toppe. Fedt lige at kunne hive sådan en op og knalde i. Jeg havde besluttet at lave en portion af ½ kg tomater. Men da jeg fik hevet kernerne ud af dem jeg havde, var der kun ca 300 g tilbage. Egentlig skulle de ha' været flået først, men det magtede jeg slet ikke at skulle stå med. For at fylde op til de 500 g, greb jeg ud efter et glas af de store økologiske flåede. Det er verdens bedste og kan faktisk spises som de er lige fra glasset. Og så indeholder de ikke noget af den grimme kemi der er i tomater på dåse. For at undgå at syren fra tomaterne går i forbindelse med metallet i dåsen, bliver den nemlig foret med et lag epoxylak indeholdende det hormonforstyrrende stof bisphenol A (BPA). Det er noget rigtigt skidt at komme i sin krop, specielt hvis man planlægger at reproducere sig selv. Læs mere om det her. Hov, nu kom jeg til at rable - men jeg skynder mig straks tilbage til opskriften. Som sagt, brug friske tomater eller dem fra glas - eller en blanding som her.

300 g tomater -uden kerner (flå dem, hvis du gider)
200 g flåede tomater fra glas
100 g peberfrugt
1 stort æble
3 små løg
3 fed hvidløg
1 dl eddike
100 g rørsukkersirup
½ tsk kanel
½ tsk allehånde
½ tsk nelliker
¼ tsk ingefær
sort peber
1 tsk olivenolie

Varm olien op i en gryde (ikke aluminium) og sauter løg, hvidløg og æble i et par minutter. Tilsæt tomater, peberfrugt, krydderier og eddike. Lad det hele snurre under låg til det er godt mørt - ca ½ time. Kom derefter siruppen i. Og så skal der lidt *wroom wroom* til. Her begik jeg dog en fejl.

Jeg skulle ha' kogt den mere ind inden den blev blendet. Det blev jo som rød smeltet lava der boblede og sendte store skoldende kaskader ud over komfuret. Jeg måtte røre i det hele tiden med den længste ske jeg havde. Argh! Men så lærte jeg lige noget vigtigt der. Og det er altså ikke en fejl at der ikke er nævnt salt noget sted. Tomaternes naturlige saltindhold var nok.

Den færdige ketchup kom i et stort sylteglas, der var skoldet og skyllet med vodka. Man kan bruge Atamon (natriumbenzoat) til at forlænge holdbarheden med, hvis man altså kan tåle den slags. Jeg tog lidt af ketchuppen fra til et lille eksperiment. Den blev rørt op med lakridssirup og skal bruges til en ganske særlig hotdog i den nærmeste fremtid. Der skal nok vanke en tilbagemelding om smagen.

I tirsdags lavede jeg en sund (well, sundere) udgave at brændende kærlighed. Uha, hvor smagte det godt med hjemmelavet ketchup til.

Jeg er stadig syg og hoster meget. I går var jeg dog hos min læge og hun udskrev noget godt hostesaft som hjælper lidt. Så det går da langsomt den rigtige vej. Men jeg bliver vist nødt til at nulstille i blogland, jeg er håbløst bagefter og vil ikke stresse. Jeg læser stadig med alle de sædvanelige steder, men magter ikke at lægge kommentarer 'bagud'. Og nu - varm te med honning og så på hovedet i seng. Tjaw!

13 kommentarer:

  1. Yummy! Det har jeg flere gange tænkt på at lave, men så langt er jeg ikke nået endnu :-)

    Lyder ret spændende med lakridsudgaven - glæder mig til at høre mere om den!

    God bedring og husk at nusse kattene fra mig :-)

    SvarSlet
  2. Rigtig god bedring! Jeg er kommet ud på den anden side nu, men hosten hænger ved. Det eneste der hjælper, er heldigvis selvforkælelse ;o)

    SvarSlet
  3. Jeg har kun prøvet den én gang for maaange år siden, og det var ikke det store hit (konsistensen var mærkelig). Det kunne da være at man skulle prøve igen :-)
    Strengt sådan at spise det sidste uden at advisere dig, truede du ikke med et los i ***?
    Knus

    SvarSlet
  4. Jeg kender godt den tilstand, hvor det eneste, der lindrer, er kartoffelmos med ketchup! Uha, så har man det ikke godt - rigtig god bedring, Malou.

    Din opskrift lyder bare så lækker!
    Regnvejrsklem til dig :)

    SvarSlet
  5. Oh boy, hvor ser det bare mums ud! (Også selvom jeg, ligesom dig, normalt kun sværger til Heinz). Må helt sikkert prøve det a.s.a.p.
    - Og kan godt lide, at det kunne klares uden at flå tomaterne!

    God weekend herfra!
    Eva

    SvarSlet
  6. Hjemmelavet chutney er fantastisk både på mirabeller og på tomater. Og det er jo nu tomaterne er bedst.
    Varme tanker fra mig.
    Signe

    SvarSlet
  7. WHAT... bisphenol A sikke noget møg... og her går jeg og køber økologiske dåsetomater og tror det er ok :-(

    Ser godt ud med hjemmebrygget kette, min yngling ketchup er pt en økologisk Felix ketchup med chili, men Heinz er også en favorit.

    God bedring, og jeg sender masser af god karma i din retning.

    SvarSlet
  8. @Piskehaps - Du kan godt se at komme i gang, det er virkelig umagen værd! Den med lakrids var vist en fuser, den smagte ikke kraftigt nok til at gøre en forskel - og da jeg så kom mere lakridspulver i blev den ulæks. Men så har jeg da prøvet det :-) Tak, nu har jeg jo brug for god bedring igen igen.

    @Bibbi - Tak, søde. Jeg er jo så desværre nede allerede igen. Skal vaccineres så snart jeg kan tage en bus. Åh, ja - det skal selvforkælelse til :-)

    @Signe - Konsistensen på den her blev helt som købe-ketchup, men jeg kogte den også godt ind. Jeg ikke bare truede, jeg uddelte skam et los ;-D Knus


    @Madame - Uhm, det kan bare være det eneste rigtige. Tusind tak skal du ha' - til begge dele. Varme klem

    @Eva - Tusind tak skal du ha' :-) Jeg har helt vænnet mig til smagen nu og får svært ved at undvære det når det er spist op. Skindet kan også kun komme med fordi det skal blendes så grundigt, det er rædsomt at tygge i ellers. Tak, i lige måde.

    @Signe - Nam nam, god ide med chutney på mirabeller. Også varme tanker herfra :-)

    @Sushistegen - Det er et lortestof og det burde forbydes! Felix ketchup? Hvor køber man det? Tusind tak, jeg har brug for alt den karma den kan trække :-D

    SvarSlet
  9. Uhmenume! Det vil jeg lave til på lørdag. Vi skal fejre min søns 3-års fødselsdag, og til aftensmad skal vi grille burgere med hjemmebagte burgerboller, og hvad kan passe bedre til det end hjemmelavet ketchup!:-)

    Har du en fornemmelse af, hvor meget færdig ketchup, der bliver, og hvor mange personer, der til i den angivne opskrift? Stort smil Mette

    SvarSlet
  10. Hej Mette

    Tak, det er virkelig lækkert med hjemmelavet ketchup. Jeg vil dog anbefale dig at skrue lidt ned for sukkeret - den her blev lige sød nok.

    Så vidt jeg husker blev der 4-5 dl - men jeg kan ikke sige dit hvor mange personer det er til, det er jo meget forskelligt hvor meget ketchup folk spiser. Men lav rigeligt - for når folk først får smag for det forsvinder det med lynets hast ;-)

    Tillykke med sønnike og pøj pøj med projektet.

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet
  11. Dejligt at du kunne lide den :-)

    SvarSlet
  12. Tak for den :-)

    SvarSlet
  13. Det er nu anden gang jeg er inde på din blog for at hente opskriften på ketchup. Når man først har prøvet den, og flasken er tom, MÅ man bare lave noget nyt, selvom det ikke er let at få fat i ordentlige ketchuptomater i Nuuk.

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...