fredag den 6. august 2010

Pålæg: torskerognssalat med rygeost...

Jeg har i denne uge udviklet 4 nye slags smørbart pålæg ved at kombinere flødeost, rygeost, laks, torskerogn, grøntsager og krydderurter på forskellig vis.

Torskerogn og rygeost, kan de to ting kombineres? Tag ja-hatten på og prøv. Det er en lækker og overraskende velsmagende kombination.

I Føtex havde de 2 dåser MSC Certificeret torskerogn på tilbud til 20 kr. Jeg har skrevet noget om MSC her.

Fyldet til salaten blev snittet i meget små stykker. Jeg brugte ½ rød snackpeber og 3 cornichoner samt lidt bredbladet persille.

Rognen blev most med en gaffel og rørt sammen med fyldet. Dressingen blev rørt af: 2 spsk rygesost (Trahne 1%), 2 spsk græsk yoghurt, 1 tsk fuldkornssennnep, et squeeze citron samt lidt salt (pas på, osten er også salt i sig selv) og friskkværnet peber.

Salaten trak på køl i ca 1 time inden servering.

Jeg spiste noget på et stykke rugbrød, og fik også lidt på groft knækbrød. Det kan godt gå hen og blive en frokostfavorit.

Jeg var oppe til klokken alt for sent i nat og nåede at blive lidt (læs: meget) lækkersulten. I stedet for at kaste mig over chokoladen, lavede jeg nogle happere med resten af salaten og dryssede dem med ristede græskarkerner. Mums!

4 kommentarer:

  1. Hæ, det er helt nostalgisk! Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har fået torskerogn, men det er godt nok en del år siden :-)

    Måske jeg skal genopdage det pålæg... hm...

    SvarSlet
  2. Fræk kombi.
    Cornichoner er gode til mange ting, der er også én af de ting jeg altid har i køleren!

    SvarSlet
  3. Kære Malou
    Uhm det lyder lækkert. Jeg elsker torskerogn, og jeg husker stadig den torskerognsalat, der blev serveret i børnehaven (lidt vildt) med ærter. Har siden lavet den et par gange ved at røre torskerogn med cremefraiche, citronsaft og ærter, men tror helt sikkert, at din version også skal prøves på et tidspunkt :)
    Kh Nadia

    SvarSlet
  4. Hej Piskehaps
    Torskerogn er simpelthen SÅ undervurderet en spise. På den her måde kan man vist få alle til at spise det. Ja, giv det en chance ;-)

    Hej Signe
    De er bare fantastiske til mange ting - jeg kan ikke spise en leverpostejsmad uden :-)

    Kære Nadia
    Uhm, den lyder også godt. Jeg laver den også af og til med majs, ærter og rød peber - det er Maxs favorit. Det er sjovt som man kan huske de ting man kunne lide i barndommen :-D
    Kh Malou

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...