mandag den 19. juli 2010

Vietnamesiske forårsruller...

Jeg har længe haft lyst til at lave disse 'rå' forårsruller. Desværre havde jeg ikke kræfter til at skulle ind til byen og hente alle de autentiske ingredienser, så det blev med hvad jeg nu havde i skabe og skuffer. Den oprindelige opskrift fandt jeg her hos Foodfanatic og det er den jeg har tilpasset.

Det er både let og smuk mad - meget passende til den lille appetit her i varmen.

Jeg lagde ud med at lave den dippingsauce der hører til rullerne. Den er også fra Foodfanatic. Først gjorde jeg fyldet klar: 1 gulerod i bittesmå tern, 1 stor finthakket rød chili og 3 fed hakket hvidløg.

Fyldet kommes i en skål og overhældes med:

2 spsk fiskesauce
2 spsk eddike
2 spsk agavesirup
6 spsk vand

Med det af vejen kunne jeg gå videre med grøntsagerne.

Det er både nemmere at lave (og spise) rullerne hvis grøntsagerne er snittet i lange strimler. Jeg havde agurk, rød peber, glaskål, gulerod og purløg. I de oprindelige opskrift bruges der icebergsalat, som i min version blev erstattet af fintsnittet spidskål. Jeg havde noget bredbladet persille som skulle bruges, så det kom også i en skål.

Kødet fandt jeg i fryseren. Der var et stort økologisk andebryst fra den gang jeg fik måltidskassen. Det blev skåret i tynde strimler og stegt i hoisinsauce. Jeg fandt også et stegt kyllingebryst som jeg hev i grove trævler og vendte på panden i lidt hoisin.

Og så var der nudlerne. Opskriften lød på risnudler, der blot skulle overhældes med kogende vand. Jeg havde en pose tapiokanudler i skabet som måske kunne bruges i stedet. De skulle først udblødes og så koges i 5 minutter inden de skulle afkøles i koldt vand. Det er første gang jeg prøver tapiokanudler og de er godt nok mærkelige. Konsistensen er meget slimet og de smager markant anderledes. Efter afkøling var de så klistrede at jeg måtte klippe lunser fri til rullerne. Men jeg er glad for at jeg tog chancen, de var virkelig gode i rullerne. Jeg dryssede dem med lidt ristet sort sesam.

Jeg riggede an til vi kunne lave rullerne ved bordet - men besluttede mig for at det ville blive noget værre roderi, så det hele røg ud i køkkenet igen. Rullerne laves nemlig af rispapir som skal fugtes i varmt vand inden fyldet kommer på.

Her kan man svagt ane rispapirets kant. Det gælder om ikke at komme for meget fyld på og så lade rispapiret gøre arbejdet for en.

Rispapiret bliver nærmest som en blød elastisk membran. Træk det forsigtigt løs af underlaget og løft det ind over i siderne.

Gør det sammen med den bagerste 'flap'. Brug så fingrene til at presse fyldet bagud og rul rispapiret stramt omkring resten af rullen. Det elastiske papir hæfter selv. Det er meget lig at rulle en makirulle, bare uden måtte.

Man kan få rullerne til at se forskellige ud alt efter hvad man lægger nederst.

Skær rullerne over og server med dippingsaucen. Vi spiste 3 ½ rulle hver og det var meget passende til et hovedmåltid. Det var virkelig en lækkerbisken og en god måde at få en masse grøntsager på. Jeg har allerede en masse ideer til hvad der skal i næste gang, for det er bestemt noget der skal laves igen......og igen.

Det går noget op og ned i tiden. Jeg kæmper stadig med at komme til hægterne efter Roskilde. Jeg har lyst til en masse ting - men kun kræfter til ganske lidt. Der sker også en masse ting bag kulisserne lige nu, men det er alt for personligt at blogge om. Selv om jeg har valgt at dele alle mulige private ting fra mit liv, kan jeg mærke at her går grænsen. Men en ting er sikkert: jeg kan mærke at jeg er blevet stærkere. Selv om jeg er slået ud af kurs, er jeg langt fra i knæ. Det kan jeg til dels takke de veninder jeg har fået for. Det er en helt overvældende støtte jeg har fået fra dem. I love you all - you know who you are! Møs

Jeg beklager at jeg er så langsom til at få besvaret alle de søde kommentarer der er lagt på bloggen, men jeg regner med at få kræfter til det i de kommende dage. Skal bare lige sove først, for jeg er så helt ufattelig....zzz ZZZ zzz

8 kommentarer:

  1. De ser lige så godt ud som de smagte :-)

    SvarSlet
  2. Wau! Der er et asiatisk marked i Nykøbing Sj. Måske sklle man hærge det for at servere dette fantastiske ret for den sagesløse familie!
    :o) hav en herlig dag !
    Stinne, madmor ;o)

    SvarSlet
  3. Her tager jeg mig selv i at sidde og savle......................

    SvarSlet
  4. Hvor er det dog en smuk form for forårsrulle - man ser alle de fine farver. Det lyder spændende med rispapir, det er helt nyt for mig.

    Jeg håber, du kommer til hægterne igen hurtigt, Malou. Varmen gør også, at man er frygtelig sløv i øjeblikket.

    Varme solskinsklem fra Nordsjælland :-)

    SvarSlet
  5. Kære Malou
    Det ser bare godt ud, men det vil mine gigtfingre sikkert få et mas med at fikse, - men interessant er det!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. @Maxibon - Tak skatter :-)

    @Stinne - Ja, ryd du det marked og kast dig ud i det :-) Tak, i lige måde.

    @Marianne - Det er den bedste ros man kan få ;-)

    @Madame - Åh, det var både smukt og godt. Også første gang jeg prøvede rispapir - det har stort potentiale. Jo tak, jeg kæmper for at komme ovenpå igen. Varme klem :o)

    @Kære Vibeke - Well, det kræver lidt fingersnilde. Men man kan jo også bare nøjes med fyldet til en omgang nudler. Knus

    SvarSlet
  7. Nuiiij... det er altså både en meget smuk og lækker måde at få en masse grøntsager på - jeg elsker den slags håndholdt aftensmad :-)

    SvarSlet
  8. Tak, det var lige noget for dig Piskehaps :-)

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...