lørdag den 5. juni 2010

Der gik ged i den...

Middagen i går gik helt i ged - bogstavelig talt. Først happere med gedeflødeost, så en salat med marineret gedeost og til sidst en is lavet på gedemælk.

Mit venskab med Sif er en løbende udfordring og træning af mine smagsløg. For 14 dage siden tvang hun mig faktisk til at spise gedeost for første gang og jeg døde kun lidt af det - af fryd. Det var også på det helt rette tidspunkt jeg fik det lært på, ellers havde jeg jo ikke kunne spise den ostegratinerede portobellosvamp ovre hos moster Karen. Timing is everything!

I denne uge har jeg bestilt en måltidskasse hos Aarstiderne. Desværre har jeg allerede set mig lidt gal på indholdet. Den lovede hornfisk var nemlig erstattet med mørksej, som bestemt ikke er min favoritspise. Den røg i fryseren og bliver til fiskelasagne a'la Price eller gode grove fiskedeller en anden gang. Selvfølgelig har jeg forståelse for at der kan være udskiftning alt efter hvad de selv har fået leveret, jeg havde bare glædet mig SÅ meget til hornfisk. *suk*. Så nu er jeg pigesur og gider ikke følge opskrifterne, men bruger råvarerne som jeg vil. Nå, ja - det var gedeost jeg kom fra. I måltidskassen var der en bøtte med 3 runde gedeoste i rosmarinolie. Den nuppede jeg til aftensmaden. I Irma havde jeg fundet den lille flødeosterulle, som røg i kurven sammen med en flaske økologisk gedemælk fra Knuthenlund.

Til de små happere brugte jeg ca halvdelen af den lille rulle. Den blev rørt blød og cremet med ca samme mængde græsk yoghurt og tilsat 1 tsk fuldkornsennep, 1 tsk French sennep, salt, peber og ¼ finthakket friskt hvidløg (det ligner et forårsløg). De små kiks, som jeg også brugte til fødselsdagen, fandt jeg i Fakta.

Ostemassen kom i en frysepose og lå på køl indtil vi skulle spise. Jeg klippede et lille hul i hjørnet og sprøjtede lidt ost på hver kiks (4 stk pr mand) og pyntede af med en lillebitte båd cherrytomat. Hmm, jeg må indrømme at det ikke lige var mig. Smagen af ged var lige lovlig gennemtrængende og efterlod en ram smag bagerst i mundhulen.

Jeg havde en hel side røget laks i køleskabet som skulle skæres op og i fryseren. Kunne ikke nære mig for lige at knalde lidt i blenderen og lave en lille portion laksecreme også. Laksen fik selskab af lidt græsk yoghurt, peber og citronsaft inden den fik en tur *wroom wrooom*. En lille tot karse både pynter og smager.

Hovedretten skulle være både hurtig og nem. Jeg havde tøet et par gode bøffer af oksefilet op og der var asparges fra kassen. Det var blevet halvsent og jeg magtede ikke at bakse med Weberen, så jeg fik i stedet indviet min Le Creuset grillpande.

Aspargsene fik et hurtigt knald og blev derefter vendt i lidt olivenolie og citronsaft. De fik også et skud peber og et drys flagesalt.

Det var ikke tid/kræfter/lyst til andet tilbehør end asparges og salat. I kassen var der romaine som blev brugt som bund. 2 af de små marinerede gedeoste blev skåret i skiver og lagt på sammen med skiver af jordbær. Salaten blev drysset med salt og friskkværnet sort peber, drizzled med olivenolie og lidt balsamico gastrik. En håndfuld solsikkekerner gav lidt knas. Gedeosten var super cremet, mild og velsmagende - slet ikke som den første.

Bøfferne fik en tur på grillpanden og hvilede sig lidt bagefter. Vi fik Nugans 'Gold Label Selection', Shiraz 2007 til. Åh, det var kræs.

Desserten var hjemmelavet vanilleis lavet på gedemælk (Sifs idé). Jeg fandt for noget tid siden en opskrift på is, her hos Anne au Chocolat, som indeholder mere mælk end fløde. Den kræver en ismaskine, så den måtte jeg grave frem fra gemmeren. Jeg har taget billeder af hele processen som ligger her, sammen med den tilpassede opskrift. Til isen fik vi lidt af den jordbærsirup jeg lavede i sidste uge, samt friske bær fra ugens bærkasse. Til skeptikerne: isen smager fyldigt, cremet og lækkert - slet ikke af ged.

Nu går jeg ufrivilligt offline i en dag eller to. Max skal rode med vores server og netværk. Jeg krydser fingre for at det går glat og at det virker inden weekenden er omme. Tjaw!

8 kommentarer:

  1. Mæææhhhh, hvor lyder det lækkert. Man skal altså være ret vild med gedeost, for at kunne klare sådan en gederulle, de har som regel spark i smagen.
    Så forstår jeg bedre at besøget i Irma ikke var dyrere, jeg troede også du havde købt gedekød :-)
    Knus

    SvarSlet
  2. Tak, det var super lækkert :-)
    Den der rulle køber jeg ikke igen, men den i olie kunne jeg godt finde på at lave noget mere med. Jeg må nok hellere holde mig til de her typer gedeost, for den a'la brie kan jeg slet ikke tåle.
    Åh, nej da - det var til bøf-fredag, der kan man virkelig ikke spise ged :-D
    Knus

    SvarSlet
  3. Hvor ser det dog lækkert ud alt sammen, Malou! Jeg har ikke turdet smage gedeost i mange år efter en slem oplevelse med en ost med for meget gedesmag, men det er åbenbart ikke altid sådan?

    Tak for skøn inspiration og ha' en dejlig weekend. Soskinsklem!

    SvarSlet
  4. Kære Malou
    Der er nogle få ting, som jeg ikke er så vild med at smage, det er sushi og gedeost, jeg skal prøve, for det forlanger jeg af mig selv, men jeg er ikke vild med tanken.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Gift dig med mig, Mona Lisa!

    SvarSlet
  6. @Madame - Tusind tak skal du ha' :-) Jeg har også været afskrækket i mange år, men er glad for at opdage at det smager dejligt. Velbekomme, jeg er glad for at du kan finde inspiration her. Varme klem

    @Kære Vibeke - Hvis du virkelig vil forsøge dig med gedeost, så køb den der i lage. Den er virkelig mild, cremet og lækker. Og det siger jeg som tidligere ostehader! Knus

    @Bibbi - Well, så skal du vist lige ha' ryddet Dr. Max af vejen først. Good luck :-D

    SvarSlet
  7. Mmmm Nugans, ikke dårligt! Nu ved jeg ikke hvor du befinder dig i landet Klidmoster, men hvis du skulle være så heldig at have en Skovgaard Vine indenfor en radius af tjooo 100 km, er det køreturen værd! Prøv evt. nogle af de vine de har fra RedHeads Studio, de er intet mindre end spetakulære og det bedste er at de er til at betale =D

    De bedste hilsner

    Faster Philip

    SvarSlet
  8. Hej Faster Philip

    Ja, det er vel nok en lækker vin. Det er dejligt at Super Best har fået et godt sortiment, så man ikke altid skal i en specialbutik.

    Jeg befinder mig i Århus så Skovgaard Vine er noget uden for rækkevidde, desværre. Men jeg kan se på deres hjemmeside at de leverer i hele landet for bare 89 kr pr ordre. Jeg skal lige snuse lidt derinde tror jeg :-)

    De bedste hilsner
    Malou

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...