søndag den 24. januar 2010

Madblog eller ej?...

Så fik jeg mig endelig snøvlet ud af Jammerdalen tilbage til blogland. Har faktisk ligget i sengen det meste af en uge. En slem forkølelse, ekstra ledsmerter (efter skaldyrsforgiftningen) og udmattelse sedte mig til tælling. Der har ikke rigtig været så meget mad at blogge om, da den har stået mest på toast, suppe og take-out (jeg har meldt ferie hos Aarstiderne for at undgå spild). Jeg har dog huseret lidt på FB og Twitter for ikke at blive for isoleret. Der er nogle mails jeg vildt gerne vil besvare, med de rammer ind i nogle svære følelser, så dem lader jeg ligge til jeg er på toppen igen. Der er også et par pakker der ligger og venter på at komme til Vejle, Norge og Tønder. Håber at komme på posthuset på tirsdag med dem.

Det er godt nok blevet til mange tanker om bloggens fremtid. Efter jeg gravede dybt i posen og fortalte et par hemmeligheder gik jeg lidt i panik. Var det for meget? Er det en madblog eller hvad? Men pyt med at det ikke har en 'rigtig' madblog, jeg skriver om det jeg har lyst til nu. Det er vist bare en fase jeg skal igennem. December var også rigtig aktiv, både med madlavning og blogning - det har givet mig lidt præstationsangst nu. Men jeg forsøgte jo at flygte fra julens spøgelser og det virkede et godt stykke hen af vejen. Nu skal jeg bare op på hesten igen. Jeg har tilmeldt mig som mulig publikum på den danske udgave at Hells Kitchen igennem Madblogs.dk og håber at det kan give mig et boost hvis jeg bliver udvalgt.  

Jeg er stadig sløj og har det som om jeg er blevet ramt af en bus - heldigt for mig er det en bogbus. Siden tirsdag er det blevet til 1490 læste sider. 'Twilight', 'New Moon' og 'Elipse' lige i rap. Så nu har jeg en mild vampyr-psykose (well, knap så mild - der er et Edward formet hul i mit univers). På onsdag skal jeg heldigvis mødes med Tine i et fodgængerfelt hvor jeg vil få 'Breaking Dawn' overrakt i en Føtexpose. Ak, der er længe til onsdag. Godt man ikke er en usikker, vampyrhungrende teenager hva?  

Men jeg har da lavet en lillebitte smule mad i løbet af ugen.

Jeg udblødte og kogte 1 kg kikærter til fryseren. I køleskabet havde jeg et par rødbeder og ville gerne lave en nem rødbede-humus. 2 rødbeder blev skrællede og fik skåret top og bund af, inden de fik ca 10 minutter i mikroovnen. Efter afkøling blev de skrællede og smidt i en blender sammen med samme mængde kikærter (i volumen). 

Det blev tilsat tahin, salt, lidt olivenolie, 1 dl græsk yoghurt og en tsk spidskommen + 2 fed presset hvidløg. Til sidst blev humusen smagt til med citronsaft. Der kom næsten alt saften fra en hel citron i. Rødbeder har gerne en lidt 'jordet' smagsnuance der kan neutraliseres med et skud syre. 

I Super Best fandt Max noget af et tilbud: 3,2 kg ferske kyllingelår+overlår (13 stk) for 89 kr. Vi plejer at give 149 kr for en økologisk kylling på 1600 g. Det sætter unægtelig tingene lidt i perspektiv for mig. Hvis Max ikke finder et job inden længe og jeg får min pension snart, så er den slags kylling det vi får råd til. Men hvilket liv har den billige kylling mon levet - og kan jeg leve med det? Desværre var jeg for sløj til at bekymre mig om det, men kunne bare lige smide noget salt og peber på lårbasserne og kyle dem i ovnen. 

Jeg trængte også bare sådan til grøn salat. Det er desværre bare ikke noget at råbe hurra for på denne årstid. Men grønne bønner, rød peber og selleri fra et par gamle kasser kunne godt bruges. En bøtte 'feta' og en god sennepsmarinade satte prikken over i'et. 

Jeg smækkede en hurtigt tzatziki sammen til. 1 agurk revet på 'Big White', vredet for væske, 3 dl græsk, lidt citron, et par dråber olie, salt og tørret mynte. Vi fik lidt selleristænger og fuldkornspitabrød til. Det var dejligt med 'rigtig' mad. 

6 kommentarer:

  1. Det er jo først til mølle, der gælder omkring udtagelse til det danske helvedskøkken, og jeg krydser fingre for dig.

    SvarSlet
  2. Jeg fik besked næsten med det samme om, at jeg kommer med som publikum til Hell's Kitchen d. 3. feb. (jeg tilmeldte mig i fredags). Så mon ikke, du også kommer med (din blog er da meget mere madblog end min)! Det håber jeg da, for det kunne være superhyggeligt at møde dig ... igen ;-).

    SvarSlet
  3. @Sifka - Well, jeg meldte mig til hurtigt. Fredag stod der at der var plads til flere, så jeg håber da. Tak :-)

    @Bente - Jeg meldte mig til i torsdags ved 18 tiden, men har ikke hørt noget endnu. Men jeg håber da stadig. Det kunne nemlig være rigtig hyggeligt at ses igen :-)

    SvarSlet
  4. Uhmm den mad ser skøn ud og sikke farver.. :)

    Jeg holder så meget af din blog som den er, og ville blive trist hvis du ændrede på noget som helst.

    Jeg sender også ønsker om snarlig bedring for det har da været en lidt træls uge.

    Mange knus
    Henriette

    SvarSlet
  5. Det lyder altså mærkeligt, Malou, det der ang. Hell's Kitchen. Jeg gentager lige, hvad jeg har skrevet til dig henne på min egen blog ;-).

    Tilmeldingen er efter først til mølle-princippet, og jeg tilmeldte mig fredag aften og fik svar næsten med det samme om, at jeg sku’ med. Hvis jeg var dig, så ville jeg skrive til Kim Schulz hos Madblogs.dk og spørge, hvad der sker.

    SvarSlet
  6. Det er en Klidmoster-blog, hvilket er mad, Malou, mere mad, vampyrer, katte, og endnu mere mad i skøn pærevælling. We like!

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...