fredag den 30. oktober 2009

Hjemmelavet økologisk SMØR...

Ja, så blev det weekend igen. Men der bliver desværre heller ingen 'bøf-fredag' i denne uge. Stakkels, stakkels Max - først influenza, så tilbage på arbejde i 3 dage og nu ingen bøf! Men han kommer vist ikke til at lide sultedøden alligevel, for jeg har noget rigtig lækkert i ærmet: Grillede jomfruhummere med hjemmelavet krydderSMØR. Og nej, jeg har ikke bare rørt noget købt SMØR med hvidløg og persille - jeg har skam selv lavet det helt fra bunden! Jeg har længe haft lyst til at prøve kræfter med at lave SMØR og efter sidste uges møde med Julia Child kunne det kun gå for langsomt med at komme i gang. Jeg fandt hjælp hos et par andre bloggere her og her. (Og ja, SMØR bør kun skrives med store bogstaver)

Det færdige gyldne SMØR skulle selvfølgelig straks lige smages på en kiks, sæt nu det ikke duede ☺

Det er meget, meget nemmere end jeg havde frygtet, at lave hjemmelavet smør. Det mest besværlige er faktisk alt det opvask det efterlader. 

Hæld ½ liter frisk økologisk fløde i en foodprocessor. Kør ved passende hastighed til det deler sig. Jeg holdt nogle pauser for at tage billeder af de forskellige stadier. Næste gang får den bare *wroom wroom* til det er klart, i et hug.

Det er så her hvor det ikke længere er lækkert som flødeskum. Fedtmolekylerne begynder at danne klumper. Jeg har engang i min læretid kommet til at pisket 40 L fløde til det her stadie. Det skulle bruges til is samme aften, så jeg var godt nok ikke i kridthuset den dag. Det hørte jeg  godt nok meget for, men det var også den værste fejl jeg begik som elev ☺ 

Nu er den lige ved at være der. Massen virker sej. Der er kun få sekunder til forvandlingen sker.

Og vupti - så skiller massen i SMØR og kærnemælk. Der er også et tydeligt farveskift.

Det gule SMØR hældes til afdrypning i en sigte. Kærnemælken der løber fra er sødlig og er fremragende til bagværk.

Med en dejskraber presses der mere kærnemælk ud. Nu begynder det at ligne rigtigt SMØR.

Der gemmer sig dog stadig en del kærnemælk i massen. Det vaskes ud med koldt vand (jeg brugte vand fra køleskabet). Tilsæt lidt vand ad gangen og rør rundt til vandet bliver hvidt. Hæld vandet fra og gentag et par gange.

Når vandet kun bliver svagt uklart kan man stoppe. Klumpen tages op og duppes tør med et stykke køkkenrulle.

Og så er der SMØR! Jeg fik 200g rent SMØR og 2½ dl kærnemælk ud af ½ liter fløde. Som hovedregel siger man 1g salt pr 100g SMØR, så det tilsatte jeg. Jeg brugte Maldon som jeg knuste fint. Jeg tog ⅓ fra som skal bruges til en omgang bagte franske kastanjer. Resten skulle straks røres med rare sager.

Først rørte jeg 2 fed presset hvidløg og godt med friskværnet sort peber i mit SMØR. Og så hakkede jeg en masse bredbladet persille i minihakkeren. 

Det gav den skønneste grønne farve i det færdige krydderSMØR. Nu vil jeg gå ud og lave en omgang jomfruhummere a'la dem jeg så i 'Spise med Price' (program 14). 

Nå, ja - og sådan laver man SMØR. Nemt ikke?

13 kommentarer:

  1. Nøj, hvor lyder det dog bar frygteligt godt!
    Jeg elsker kryddersmør og hummere, men hjemmelavet smør har jeg aldrig prøvet..
    Sån nogle bagte kastanjer, hvad smager de af? Jeg vil gerne prøve dem, men jeg har endnu ikke løbet over nogen her i Aalborg...

    SvarSlet
  2. Mmmmm, hvor ser det godt ud - jeg er sikker på at "jomfruerne" er et godt bytte for bøffen i dag :-)
    God weekend.
    Knus

    SvarSlet
  3. hjemmelavet smør har jeg lavet med mine spejderunger og de syntes det er vildt spændende. Vi bruger dog rugbrødsmotoren (det er dog lidt hårdt for armene), men også sjovt at høre hvordan fløden forandre lyd i processen.
    Nybagte boller med hjemmekærnet smør syntes de var noget af de bedste de havde lavet.

    Rigtig god weekend og håber Max også syntes om resultatet :)

    SvarSlet
  4. Det var dog en skøn proces , håber det smager lige så godt , som det ser ud :-)

    SvarSlet
  5. Hold da op hvor lyder det lækkert med hjemmelavet smør, Malou!

    Klem og ha' en dejlig aften - og god bedring til Max!

    SvarSlet
  6. Kære Malou!

    Hvor ser det lækkert ud, selvom jeg aldrig tror jeg får tålmodigheden til selv at lave smør.........men jeg vil gerne komme og spise det ;-)
    Jeg ELSKER jomfruhummere - næste gang kan du jo kombinere steak og jomfruhummere (originalt hummere) til en ægte "surf 'n turf"! :-D

    Jeg har aldrig smagt kastanjer, måske jeg skulle få det gjort......

    Knus
    Birthe

    SvarSlet
  7. Hurra for SMØR med stort :)

    SvarSlet
  8. @MissMuffin - Jeg kan godt sige dig at hjemmelavet smør er et hit! Bagte kastanjer smager lidt hen ad valnødder der ikke er bitre. Du kan helt sikkert finde ved indvandrer grønthandlerne.

    @Signe - Tak, skal du ha'. Jeg fik bestemt ingen klager :-) Tak, i lige måde. Knus

    @Sifka - Totalt i orden SMØR der :-)

    @Kari - OMG! Tanken om at lave det i hånden, de må godt nok kræve nogle kræfter :-) Tak, i lige måde. Du kan tro han var yderst tilfreds :-)

    @Miri - Det smager faktisk meget bedre end det ser ud. Det har den der skønne smag af frisk fløde :-)

    @Madame - Uh, det skal du simpelthen prøve at lave, det smager PRAGTFULDT! Tak, i lige måde. Varme klem :0)

    @Tine - Ha ha, endnu et godt navn til listen ;-)

    @Kære Birthe - Det er altså både nemt og hurtigt at lave det. Foodprocessoren gør jo alt arbejdet. Og det smager SKØNT :-) Åh, ja det vil jeg lave næste gang *savle*. Hvis du er til nødder og kerner, vil kastanjer lige være noget for dig :-) Knus

    @Anne - Ja, lige mine ord :-D

    SvarSlet
  9. Waaa... har lige set posten. Hvor ser det godt ud med det smør, det må jeg prøve... og på friske kastanier må det være det bare mums

    SvarSlet
  10. Hej Kim

    Tak skal du ha', det er noget af det bedste SMØR jeg har spist i mit liv :-)

    Det fik bestemt de bagte kastanjer til at synge ;-)

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet
  11. Da jeg var barn, en million år siden, smagte kærnemælk lidt syrligt.
    Jeg lavede gang smør i dag og kærnemælken smagte mere som skummet mælk end som kærnemælk.
    Hvordan får man den syrlige smag som jeg husker fra min barndom?
    Jeg bor i Australien og den såkaldte kærnemælk vi får her kan ikke bruges til kærnemælksuppe eller koldskål.
    Håber I kan hjælpe mig.
    Cheers

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...