søndag den 25. oktober 2009

En engel ved mit bord (part II)...

Fredagens middag a'la Julia Child var en kæmpe omgang i køkkenet. Der var så mange forskellige delelementer der skulle være færdige på en gang. 

Rosastegt lammefilet m/ kartoffel-pastinakpuré, kejserhatte, sauteret rosenkål, gulerod og sauce vin rouge.

Saucen begyndte jeg på allerede kl 10 om formiddagen. Garnituren (svampe og rosenkål) og kødet blev først lavet lige inden servering. Puréen lavede jeg om eftermiddagen, da den holder sig fin og nemt kan genopvarmes.   

Puréen blev lavet ca 750 g kartoffel og 150 g pastinak. Disse økologiske pastinakker har en meget potent smag og smager godt igennem. Derfor kom jeg ikke så mange i, der skulle bare være et hint af pastinak. Grøntsagerne blev skrællede og skåret i grove stykker, der simrede møre i letsaltet vand i ca 35 minutter. Vandet blev hældt fra og grøntsagerne dampede tørre i den varme gryde. 

Det er en lidt omstændig proces at lave en puré. Først presses kartoflerne og pastinakkerne igennem et 'sne-jern'. 

Det giver en fin 'sne' som sagtens kan serveres til gryderetter og deslige.

Derefter passeres 'sneen' igennem en sigte. Det er hårdt arbejde for mine fibro-hænder, så jeg måtte ha' lidt hjælp af Max.

Det gav en nogenlunde fin 'mos'.

SMØR til saucen (125 g) og SMØR til puréen (150 g). Det er meget, men er med til at give en helt fantastisk smag og konsistens.

150 g blødt SMØR arbejdes ind i den varme mos, lidt efter lidt.

Og røres derefter til en puré med en opvarmet blanding af 1½ dl fløde og 1½ dl mælk. Smages til med salt og hvid peber.

Ønskes en finere puré, kan den passeres igennem en (fintmasket) sigte igen. Det GAD jeg bare ikke! Lige inden servering varmede jeg puréen i en gryde med lidt ekstra fløde.

  BON APPÉTIT!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...